سریع ترین روش های درمان زخم معده

پنجشنبه 13 شهريور 1399
14:31
فاطمه عرفانیان


زخم معده چه زمانی به وجود می‌آید؟

زخم معده هنگامی به وجود می‌آیند که اسید معده بیش از حد تولید شود . تولید بیش از حد اسید معده می تواند دلیل های متفاوتی داشته باشد . مانند باکتری هلیکوباکتر پیلوری ، مواد مخدر ،الکل ، سیگار ، ، استرس ، التهاب و ... . اسید معده می تواند باعث ایجاد آسیب و روزنه های کوچک بر روی بافت های معده و قسمت هایی از روده کوچک شود که با تضعیف این بافت‌ها و تداوم ترشح بیش از حد اسید معده این روزنه و آسیب ها به تدریج زمان تبدیل به زخم می شوند .


درمان زخم معده

اگر مشکوک به زخم معده هستید ، برای درمان زخم معده ابتدا به پزشک مراجعه نمایید . پزشک احتمالا سابقه بیماری های شما را چک می کند و سپس با چند معاینه و آزمایش خون بیماری را تشخیص می دهد . اما اگر با این معاینات موفق به تشخیص نشود احتمالا اقدام به انجام سونوگرافی و عکس برداری با اشعه ایکس می کند . هدف از درمان ، کاهش درد و التهاب در دستگاه گوارش می باشد که با تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر باکتری هلیکوباکتر پیلوری همراه است تا از برگشت و شدت یافتن زخم معده در آینده جلوگیری کند .


تقویت ایمنی و کنترل التهاب

سبک زندگی نادرست سبب به وجود آمدن التهاب می شود که این امر به شدت باعث کاهش توان سیستم ایمنی بدن انسان می‌شود . این کاهش توان سیستم ایمنی ، بر روی سیستم گوارشی نیز تاثیر می‌گذارد و باعث آلودگی سیستم گوارشی به باکتری هلیکو باکتر پیلوری می شود . تحقیقات نشان می‌دهد که امروزه تقریبا 30 تا 40 درصد از کسانی که در ایالات متحده آمریکا که از زخم معده رنج می‌برند ، سیستم گوارشی آنها به باکتری H. pylori آلوده است . گاهی اوقات ممکن است بدن انسان به این باکتری مبتلا شده باشد اما علائم قابل توجه ای نشان ندهد و این عدم نشان دادن واکنش می‌تواند چندین سال نیز به طول بیانجامد .


حذف داروهای ضد درد

دارو های ضد درد یکی از عوامل مهم به وجود آمدن زخم معده هستند . افراد با هر سن و سالی که دارند اگر در هفته چندین مرتبه از دارو‌های ذکر شده استفاده کنند به شدت در معرض خطر زخم معده قرار می‌گیرند . دارو‌هایی مانند NSAIDs ، ناپروکسن ، ایبوپروفن و داروهایی که برای درمان انواع تب ، درد و تورم استفاده می شود . برخی افراد هر روز برای کنترل درد‌های مزمن مانند سردرد ، درد مفصلی ، گرفتگی عضلانی ، عفونت ، سرماخوردگی و ... از این داروها مصرف می‌کنند . داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی ( NSAIDs ) بر روی سیستم گوارش اثر می‌گذارند و با تغییر نحوه تولید آنزیم های گوارشی و اسید معده ، باعث درد ، التهاب و تب می‌شوند . اگر می‌توانید، مصرف NSAID‌ ها را متوقف کنید یا حداقل به طور منظم آن ها را کاهش دهید . در مورد گزینه های جایگزین برای کنترل درد با پزشک مشورت کنید.


رژیم غذایی مناسب

یک رژیم غذایی نامناسب که شامل غذاهای آماده و فست فود‌ها می‌باشد ، بر شدت پیشروی زخم معده اضافه می کند . برای پیشگیری و درمان زخم معده بهتر است که خوردن غذا به صورت منظم و در تعداد دفعات زیاد در طول روز انجام شود . خوردن یک باره مقدار زیادی غذا در یک وعده غذایی سبب افزایش التهاب سیستم گوارش و در نتیجه تشدید درد می‌شود . از سریع غذا خوردن پرهیز کرده و آهسته غذا بخورید و آن را به طور کامل بجویید . هم چنین مصرف غذا‌های تند و داغ می تواند علائم زخم معده را به شدت افزایش دهد .



آنتی اسیدها و داروهای کاهش اسید

مصرف آنتی اسیدها برای زخم معده می‌تواند به طور موقت کمک کننده باشد . اما اگر دلیل اصلی زخم معده را حل و از بین نبرید این بیماری ادامه خواهد داشت . پزشک شما ممکن است داروهای دیگری برای کاهش اسید معده از جمله داروی رانیتیدین ، امپرازول و فاموتیدین تجویز کند اما در نهایت بهترین راهکار برای درمان زخم معده ، درمان‌های طبیعی می باشد که به دور از عوارض و بازگشت است .


مدیریت استرس

اگر چه نظریه ای که استرس به تنهایی باعث بروز زخم های معده می‌شود کامل نیست ، اما استرس هنوز هم در به وجود آمدن زخم معده نقش مهمی‌ دارد و این بیماری تا حد زیادی روانی محسوب می‌شود . به همین دلیل است که افراد مبتلا به افسردگی و اضطراب از نوعی بیماری گوارشی شکایت دارند . استرس سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند و باعث می شود که باکتری‌ها یا میکروب های مختلفی که در تماس با سیستم ایمنی هستند به راحتی و بدون مقاومت سیستم ایمنی بتوانند وارد بدن شده و ایجاد بیماری نمایند . برای کمک به درمان استرس می توان از راه کار‌های طبیعی استفاده کرد مانند استفاده از اسانس های آرامش بخش برای رفع اضطراب مانند اسطوخودوس و بابونه، ورزش منظم، طبیعت گردی، خواب خوب و مدیتیشن .





برای زخم معده چی بخوریم ؟

سبزیجات تازه، اسفناج، سیر، عسل، کرفس، دارچین و کلم بروکلی .



برای زخم معده چی نخوریم ؟

فلفل سیاه، قهوه یا چای معمولی ( حتی بدون کافئین )، فلفل قرمز، کافئین، الکل، مرکبات و آب میوه، نعناع تند و چربی و غذاهای سرخ شده .


شیر برای درمان زخم معده خوب است ؟

در گذشته یکی از مهم ترین و بهترین روش هایی که برای درمان زخم معده توصیه می کردند شیر بود . اما نتایج به دست آمده از پژوهشی که توسط گروه فارماکولوژی دانشگاه پنسیلوانیا انجام شد ، نشان داد شیر یک تحریک کننده ی قوی برای ترشح اسید معده است . این امر ناشی از سطح بالای کلسیم و پروتئین موجود در شیر می باشد . بنابراین شیر برای زخم معده مناسب نمی باشد بلکه باعث تشدید آن نیز می شود .


عوارض عدم درمان زخم معده

اگر در درمان زخم معده کوتاهی شود ممکن است موارد زیر اتفاق بیافتد :

خون‌ریزی داخلی

خونریزی در این دسته از بیماران می تواند شدت متفاوتی داشته باشد . خونریزی های خفیف می تواند مشکلاتی مانند کم خونی ایجاد کند . در حالیکه خونریزی های شدید تر ممکن است سبب استفراغ یا مدفوع خونی شود و نیاز به بستری بیمار می باشد .


عفونت

زخم معده در صورت عدم درمان می‌تواند در دیواره معده حفره‌ای ایجاد کند و ریسک ابتلا به عفونت حاد شکمی را افزایش دهد .


انسداد مسیر بلع غذا

این بیماری می‌تواند باعث ورم ‌، التهاب یا زخم در مسیر ورود غذا به دستگاه گوارش و مسدود شدن آن شود . این انسداد ممکن است سبب شود زودتر احساس سیری نمایید و بالا بیاورید و به این صورت وزنتان کاهش یابد .


[ بازدید : 61 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به سلامتی و تندرستی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]