خواص درمانی زیتون

دوشنبه 10 شهريور 1399
15:01
فاطمه عرفانیان

خواص زیتون

مفید برای پوست

ضد حساسیت

بهبود بیماری گوارشی

سرشار از خاصیت برای مو

سلامت قلب و عروق

محکم کردن مفاصل و استخوان ها

موثر برای لاغری

تسکین درد

تنظیم و کنترل فشار خون

خواص زیتون برای کم خونی

تضمین سلامت سیستم گوارشی

تنظیم کلسترول خون

قوی ترین آنتی اکسیدان

سلامت چشم با زیتون

مبارزه با رادیکال های مضر

بهبود ایمنی در بدن

افزایش قوای جنسی

تقویت حافظه با زیتون

ضد لختگی خون

خاصیت ضد پیری زیتون

بهبود لقاح

کاهش پوکی استخوان



چربی

زیتون دارای 11 تا 15٪ چربی می باشد . 74٪ از این مقدار چربی ، اسید اولئیک است . اسید اولئیک ، یک اسید چرب غیر قابل اشباع بوده که جزء اصلی ترین اسیدهای چرب موجود در این میوه می‌باشد . زیتون به دلیل محتوای بالای چربی ، میوه‌ای غیر معمول به حساب می‌آید . بیشترین چربی موجود در زیتون اسید اولئیک می‌باشد که دارای خواص زیادی است . از جمله خواص روغن زیتون می‌توان به کاهش التهاب ، کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و حتی مبارزه با سرطان اشاره کرد . کلسترول خون بالا و فشار خون بالا هر دو یکی از علت های عمده بیماری های قلبی می باشد . اسید اولئیک ، سطح کلسترول را تنظیم و کلسترول LDL را از اکسیداسیون محافظت می کند . همچنین برخی مطالعات نشان داده است که فواید زيتون و روغن زیتون قادر به کاهش فشار خون نیز می‌باشند .


کربوهیدرات و فیبر

زیتون کربن بسیار کمی دارد . حدود 4 تا 6 درصد از زیتون را کربوهیدرات ها تشکیل می دهند که از این مقدار 85 تا 86 درصد آن فیبر است . بنابراین محتوای کربن قابل هضم خالص بسیار کم است . با وجود اینکه 85 درصد زیتون را فیبر تشکیل می‌دهد ، باز هم منبع فقیری از فیبر می‌باشد . به طوری که در هر 10 زیتون فقط تقریبا 1.5 گرم فیبر وجود دارد .


ویتامین‌ها و مواد معدنی

ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در این میوه سبب شده تا خواص زیتون از اکثر میوه های دانه دار بیشتر باشد . این ویتامین ها و مواد معدنی عبارتند از :

ویتامین E

میوه های غنی از چربی معمولا دارای بیشترین مقدار ویتامین E هستند که یک آنتی اکسیدان بسیار قوی به شمار می رود .

آهن

زیتون سیاه ، منبع خوبی از آهن است که باعث انتقال بهتر اکسیژن در هنگام گردش خون می‌شود .

مس

این ماده معدنی برای بدن انسان ضروری است . کمبود مس ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش دهد .

سدیم

اکثر زیتون ها حاوی مقدار زیادی سدیم هستند ، زیرا آ نها در آب نمک یا آب شور قرار می‌گیرند .

کلسیم

فراوان ترین ماده معدنی موجود در بدن انسان ، کلسیم است . کلسیم برای عملکرد استخوان ، عضلات و عصب ضروری می باشد . زیتون حاوی مقدار قابل توجهی کلسیم است .

سلامت استخوان

پوکی استخوان همراه با کاهش حجم و کیفیت استخوان به وجود می‌آید ، که می‌تواند سبب افزایش خطر شکستگی استخوان شود .

بعضی از ترکیبات گیاهی موجود در زیتون و روغن زیتون ، نشان می‌دهد که فواید زیتون برای جلوگیری از پوکی استخوان بسیار مفید می‌باشد .

سایر ترکیبات گیاهی زیتون

زیتون یک رژیم غذایی مدیترانه ای است . این میوه دارای فواید زیادی برای سلامت قلب و پیشگیری از سرطان است . زیرا سرشار از خواص آنتی اکسیدانی می‌باشد . بررسی‌ها نشان داده شده است که وجود آنتی اکسیدان‌ها در رژیم غذایی ، خطر بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی و سرطان را کاهش می‌دهند . این میوه سرشار از آنتی اکسیدان ها است که باعث می‌‌شود خواص زيتون از مبارزه با التهاب شروع شده و تا کاهش رشد میکروارگانیسم های ناخواسته پیش برود . از دیگر مزایای زیتون می‌توان به افزایش سطح گلوتاتیون در خون نیز اشاره نمود .


آنتی اکسیدان‌های موجود در زیتون

اولئوروپین ( Oleuropein )

این آنتی اکسیدان بیشتر در زیتون های تازه و نارس یافت می‌شود که برای بدن انسان مفید است .

هیدروکسی تیروزول ( Hydroxytyrosol )

در هنگام رسیده شدن زیتون ، اولئوروپین به هیدروکسی تیروزول تبدیل می‌شود .

تیروئول ( Tyrosol )

رایج ترین آنتی اکسیدان در زیتون ، این آنتی اکسیدان می باشد که می‌تواند از بیماری‌های قلبی جلوگیری نماید .

اسید اولئانولیک ( Oleanolic Acid )

این آنتی اکسیدان برای جلوگیری از آسیب های کبدی ، تنظیم چربی خون و کاهش التهاب بسیار مناسب است .

کوئرستین ( Quercetin )

این مواد مغذی ممکن است فشارخون را کاهش داده و سلامت قلب را بهبود بخشد .


مطالعات نشان داد که مردم کشور‌های مدیترانه ای از بیماری سرطان کمتر رنج می‌برند . همین امر باعث شد تا مطالعاتی پیرامون خواص و فواید زیتون صورت گیرد . نتیجه این مطالعات نشان می دهد که خواص زیتون به علت وجود اسید اولئیک فراوان ، می‌تواند در کاهش و جلوگیری از بیماری سرطان بسیار مفید باشد . البته لازم به ذکر است این تحقیقات در محیط آزمایشگاهی صورت گرفته است و همچنان نیازمند بررسی های بیشتر می‌باشد .


عوارض جانبی زیتون

زیتون معمولا عوارض جانبی خاصی ندارد . ولی احتمال این که در بعضی از افراد آلرژی نادری وجود داشته باشد هست . ممکن است مقادیر جزئی فلزات سنگین و مقادیر زیاد نمک باعث وجود این آلرژی باشند . لازم به ذکر است که مصرف بیش از حد زیتون به علت وجود ماده ای به نام آکریل که بیشتر در زیتون های رسیده وجود دارد و همچنین وجود فلزات سنگین در آن ، خطر ابتلا به سرطان را هم افزایش دهد ، البته فلزات سنگین موجود در زیتون از حد معمول بسیار کمتر است . این امر تنها در صورتی رخ می دهد که بیش از حد از زیتون یا روغن زیتون مصرف کنید .



[ بازدید : 66 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به سلامتی و تندرستی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]